lv
lv
lv
lv

Nākotnes produkti, kurus var patērēt jau tagad: “MILZU!” ceļš no idejas līdz inovācijām

Veiklums, prieks, spēks un prāts – tās ir četras vērtības, pēc kurām tiecas bērni. Savā ziņā šīs vērtības piedēvējamas arī pašam uzņēmumam, kas savus inovatīvos produktus, starp kuriem ir ne tikai veselīgas brokastu pārslas, bet arī dārzeņu burgeru plācenīši un citi gardumi, izplata gan Latvijā, gan ārvalstu tirgos. Mūkusalas Biznesa Centrā uzņēmums atrodas jau vismaz septiņus gadus, un ir spilgts piemērs tam, kā nelieli uzņēmumi var gūt panākumus, radot neparastus un unikālus produktus. Uzņēmuma vadītājs Enno Ence pastāsta ne tikai par šo produktu radīšanas procesu, bet arī par gaitām Mūkusalas Biznesa Centrā un labiekārtotas biroja vides nozīmīgumu darba ikdienā.

 

“MILZU!” ir veselīgu graudaugu pārslu ražotājs, kas savu darbību uzsāka 2005. gadā. Savas pastāvēšanas laikā uzņēmums ir saņēmis visdažādākās atzinības, tostarp Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras “Gada preču zīme 2014” titulu un “Red Dot” “Komunikāciju dizaina apbalvojumu”. Uzņēmums aktīvi iesaistās arī zinātniskajā izpētē.

 

Saikne ar zinātni un produkti no nākotnes

 

“Mana pieredze bija saistīta ar importu un eksportu, darbu ar importa zīmoliem, tāpēc es sapratu, ka ir jārada kaut kas tāds, ko varētu ražot Latvijā. Svarīgi bija arī atrast segmentu – tam bija jābūt kaut kam tādam, ko Latvijā vēl aktīvi neražo, lai nebūtu jākonkurē ar vietējiem. Ja konkurence ir maza, tad starp diviem, trim zīmoliem noteikti atradīsies vieta vēl vienam. Uzņēmums principā ir dzīvē ieviests diplomdarbs,” par uzņēmuma pirmsākumiem stāsta “MILZU!” īpašnieks Enno Ence.

 

Uzņēmuma saikne ar akadēmisko vidi nebeidzās pie tā radīšanas – arī pašlaik liela daļa “MILZU!” darbinieku turpina studijas, lai zināšanas ieviestu praksē. “Mēs visu laiku “velkam līdzi” zinātni. Nav tā, ka tas ir tikai diploms – mēs apgūtās zināšanas transformējam reālā vidē,” viņš stāsta.

 

“MILZU!” koncepts ir vērsts uz vienkāršu pieeju pārtikas produktu izstrādē, radot augstas uzturvērtības produktus kā alternatīvu masveida produktiem. Jaunu produktu izstrāde ir balstīta uz tā saucamajām “vieglajām inovācijām” – piemēram,  lai gan brokastu pārslas ir ierasta parādība, un lielākā daļa patērētāju iedala tās tikai divās kategorijās – “ar vai bez cukura”, uzņēmums ir radījis arī pavisam unikālus produktus. “Pagājušogad izstrādājām pārslas, kas ir izgatavotas no pelēkajiem zirņiem un nesatur graudaugus. Koncepcija ir interesanta – ir viegli iedot bērniem kraukšķus, un viņi ir paēduši. Visi ir laimīgi. Bet, ja skatāmies no vecāku un apzinīgo mammu perspektīvas, tomēr tiek sekots līdzi tam, ko bērni ēd. Un, ja paanalizējam, tad sanāk tā – brokastu pārslas ir graudaugi, makaroni ir graudaugi, maizītes ir graudaugi. Taču zirņu pārslas radītas no zirņiem – dārzeņiem. Bērni ir apmierināti, jo dabūjuši savus kraukšķus, un vecāki ir apmierināti, jo ierasto graudaugu vietā bērni ir ēduši pākšaugu produktu jeb dārzeņus,” par jaunajiem produktiem stāsta Enno Ence. Tāpat pagājušajā gadā MILZU! startēja jaunā segmentā ar apakšzīmolu Veggy Crush, radot jaunus saldētos produktus: burgeru plācenīšus, bumbiņas un pelmeņus no pelēkajiem zirņiem. Pieejama arī sauso maisījumu līnija, kas paredzēta produktu pagatavošanai mājās –  tā patērētājs pagatavo tieši nepieciešamo apjomu produkta īstajā laikā, un uzglabāšana ir pavisam vienkārša.

 

Runājot par patērētāju interesi par šādiem produktiem, viņš stāsta: “Skatoties pēc tirgus tendencēm, Latvija tendencēm seko, tendences mēs neradām. Mums ir jāskatās uz Ameriku, Centrāleiropu – ja esam daļa no Eiropas Savienības, mums ir jāvērtē, uz ko mēs ejam nākotnē – būsim zaļi, tīri, bioloģiski. Un arī mēs tiešām ticam tīrai pārtikai. Mēs principā radām nākotnes produktu, kuru var iegādāties jau šodien,” viņš stāsta.

 

 

Nemainīgā lietu kārtība

 

Lai gan “MILZU!” ir cieši saistīts ar Mūkusalas Biznesa Centru un atrodas šeit jau ilgu laiku, Enno Ence ar šo vietu ir saistīts vēl ciešāk. “Mūkusalas Biznesa Centrā atrodos jau ļoti ilgi, esmu šeit strādājis dažādos uzņēmumos, arī TELE2. “MILZU!” Mūkusalas Biznesa Centrā atrodas vismaz 7 gadus, pirms tam man bija cits uzņēmums, kas bija saistīts ar importu – arī tam šeit bija birojs. Šeit visvairāk man patīk atrašanās vieta – principā tu neesi centrā, bet tajā pašā laikā tu esi centrā, pusdienās var aizbraukt kaut vai uz Vecrīgu – nokļūt šeit ir vienkārši, un vienmēr ir, kur atstāt automašīnu,” par Mūkusalas Biznesa Centra priekšrocībām lakoniski stāsta Enno Ence. Lakoniski, jo uzņēmuma atrašanās šeit viņam jau šķiet kā pašsaprotama lieta.

 

Uzņēmuma birojs nav liels, taču ir gaišs un ergonomiski iekārtots, tādējādi rodas iespaids, ka tas ir lielāks, nekā patiesībā. “Vide ir svarīga. Tu kā vadītājs un īpašnieks šo vidi radi. Un ir komanda, kas palīdz šo vidi piekoriģēt. Man patīk plašas, lielas telpas – videi ir jābūt tādai, kurā tu labi jūties,” stāsta Enno, minot, ka birojā novietotais baltais skapis esot viņa paša roku darbs, kas radīts laikā, kad strādājis amatnieku praksē. “Pusgadu pastrādāju, sapratu, ka jādara kaut kas cits,” viņš smejas.

 

Biroju ikdienā izmanto pieci cilvēki, taču, atšķirībā no lielas daļas citu uzņēmumu, kas pandēmijas laikā turpināja darbu no mājām, “MILZU!” centās ierasto lietu kārtību nemainīt. “Ja mājās ir mazi bērni, es neticu, ka produktivitāte aug,” viņš stāsta. “Ikvienam vide ir jāmaina, jo nav normāli, ka tu piecelies, aizej pie galda, atver datoru un esi darbā. Cilvēks nav spējīgs pārslēgties. Ja tu izej ārā un atnāc atpakaļ mājās, tev liekas, ka esi atpakaļ darbā. Arī pētījumi liecina, ka, mainot vidi, mainās arī uzvedība. Ja es atnāku uz darbu, tātad esmu koncentrējies darbam – es nedomāju, vai man ir jāmazgā zeķes, vai jārisina apkures jautājumi. Esmu koncentrējies pieņemt lēmumus, un būtiskus biznesa lēmumus koncentrētāk risināt biznesa vidē,” stāsta uzņēmuma vadītājs. 

 

“Mēs esam mazs uzņēmums, savā būtībā esam tāda kā komūna. Mēs mēģinājām strādāt no mājām, un mums tas īsti neizdevās. Jo tuvāk komanda ir vadības procesiem, jo būtiskāk strādāt kā vienotam organismam. Iespējams, ka lielajos uzņēmumos, kur tiek nodrošinātas atsevišķas vienību funkcijas, var tās nodalīt attālināti. Nepieciešams, lai cilvēki ir uz vienas stīgas, bet, kad darbs ir attālināti, tas nav iespējams. Ir tīri cilvēcīgi pieskarties, sajust cilvēku, atvērties un teikt “Klausies, man ir ideja!”, bet tās ir lietas, ko attālināti līdz galam nevar izdarīt,” viņš stāsta.

 

 

Spēks ir vienotībā

 

Ņemot vērā, cik ciešas ir uzņēmuma darbinieku saiknes, nav arī nekāds pārsteigums, ka pāreja uz attālināto darbu nav bijusi veiksmīga. “MILZU!” nereti tiek dēvēts par ģimenes uzņēmumu, un ne tikai tāpēc, ka tā veidošanā investēti ģimenes brīvie līdzekļi – saiknes ir atrodamas arī darbinieku starpā. “Tepat strādā arī mans brālis. MILZU! attīstības vadītājas Evitas brālis vada mūsu fabrikas ražošanu. Reiz mēs skaitījām, ka no visas komandas aptuveni 40% ir savstarpēji radniecīgi,” stāsta Enno. “Mēs esam ģimenes uzņēmums arī tāpēc, ka produktam ir ģimeniskas vērtības – tas ir domāts visiem, taču visvairāk runājam tieši ar bērniem,” viņš stāsta, parādot arī vairākus produktu iepakojumus, uz kuriem redzamo varoņu reālās dzīves prototipi ir paša bērni. “Galu galā arī “MILZU!” nosaukums ir par godu bērniem, jo viņi vienmēr grib būt lielāki, nekā ir šobrīd. Un arī mēs vienmēr gribam augt, sasniegt labākus rezultātus.” 

 

Uzņēmuma komanda ir veidojusies ļoti organiski – jau minētās MILZU! attīstības vadītājas iesaiste uzņēmuma dzīvē aizsākusies visnotaļ kuriozi. “Kad veidoju zīmolu un meklēju nosaukumu, runāju ar savu paziņu bērniem, un viens no tiem bija Evitas dēls, kurš nu jau drīz būs pilngadīgs. Evita man pēc tam teica: “Klau, tas, ko tu dari ar bērniem, ir forši – varat zīmēt, runāt, izdomāt visādas idejas… Bet es savam bērnam brokastu pārslas nepērku.” Un tad es sapratu, ka principā varētu radīt produktu šādam kritiķim, kas ir pret brokastu pārslām. Ja es varētu atrast argumentāciju, kāpēc šādas pārslas bērnam var dot, tad tā ir ne tikai iespēja diferencēties no tirgū esošā piedāvājuma, bet arī iespēja atrast jaunu patērētāju,” viņš stāsta. “Un tagad Evita, brokastu pārslu pretiniece, pati šeit strādā, pārdod un rada jaunus produktus,” smejas Enno. 

 

Un šķiet, ka arī pati Evita Štrausa neiebilst pret šādu notikumu attīstību, un sniedz ieskatu “MILZU!” biroja atmosfērā. “Mūsos ir komandas gars, esam viens vienums. Visi kopā pieņemam lielāko daļu lēmumus. Man ir ļoti liels prieks, ka mēs protam salikt kopā savas kompetences – kopā mēs pārklājam daudz lielāku lauku, nekā mēs to varētu izdarīt katrs atsevišķi. Un ir lieliski, ka tu jūti, ka viss strādā kā viens organisms,” viņa stāsta. “Bet mēs arī skatāmies, kāpēc mēs kaut ko darām – izvērtējam, kāpēc mums tas ir vajadzīgs. Un tas ir daudz jēgpilnāks process. Es teiktu, ka tieši kopā mēs esam spēcīgi.”