lv
lv
lv
lv

Altero.lv vadītājs Artūrs Kostins: kā 4 cilvēku jaunuzņēmums attīstījies līdz finanšu tehnoloģiju jomas līderim?

Finanšu salīdzināšanas platformas Altero.lv birojs Mūkusalas Biznesa Centrā atrodas jau kopš 2017. gada – gandrīz no pašiem uzņēmuma pirmsākumiem. Šajā laikā uzņēmums ir audzis ne tikai darbinieku skaita ziņā – šogad “Forbes Latvia” Altero.lv līdzīpašnieku un valdes priekšsēdētāju Artūru Kostinu iekļāva “40 līdz 40” finanšu nozares talantu sarakstā. Intervijas gaitā viņš pastāstīja, kā uzņēmums attīstījies, cik lielu lomu šajos panākumos spēlē veiksme, kā arī atklāja, kas ir uzņēmuma biroja lielākais lepnums.

 

Altero.lv ir finanšu salīdzināšanas platforma, kas savu darbību uzsāka 2016. gadā. Kopš uzņēmuma darbības uzsākšanas ar Altero.lv palīdzību finanšu piedāvājumus – kredītus, apdrošināšanu un citus pakalpojumus – ir salīdzinājuši vairāk nekā 150 000 klientu ne tikai Latvijā, bet arī Lietuvā un Igaunijā.

 

Biroja prieks un lepnums

 

“Mūkusalas Biznesa Centrā mēs esam kopš 2017. gada un mums šeit viss patīk. Līdz MBC nonācām tāpēc, ka mūsu gadījumā tā bija ļoti laba cenas un kvalitātes attiecība. Esmu strādājis kā nekustamā īpašuma brokeris tieši birojiem un komercplatībām, un es domāju, ka zinu no galvas vismaz 60-70 ēkas Rīgā, kurās ir biroji,” stāsta Artūrs Kostins, atceroties uzņēmuma pirmsākumus biznesa centrā. “Toreiz mums bija četri darbinieki, un lielākā daļa dzīvoja Pārdaugavā, tāpēc arī izvēle bija par labu šai vietai. Un, protams, autostāvvieta bija viens no plusiem, jo pilsētas centrā ar to ir salīdzinoši grūti – parasti biznesa centros ar to ir vieglāk,” viņš stāsta.

 

“Kad šeit ieradāmies, bija nepieciešams mainīt plānojumu, ko Mūkusalas Biznesa Centrs arī izdarīja – investēja telpu rekonstrukcijā, principā samenedžēja visu, kas birojā ir paliekošs – grīdas, griestus un sienas, un tad mēbeles izvēlējāmies un virtuvi iekārtojām mēs. Tādā ziņā MBC ir ļoti pretimnākoši,” par biroja iekārtošanu stāsta Artūrs Kostins.

 

Altero.lv sastāv no 40 cilvēku komandas: Latvijā pašlaik ir 23 darbinieki, no kuriem biroju izmanto vidēji 6-8 cilvēki. “Mūsu biroja ietilpība pat nav 23 cilvēkiem – tā patiesībā ir par 1-2 vietām mazāka, nekā birojs to paredz. Vienubrīd mēs paplašinājām darba vietu skaitu, bet tagad daudzi vienkārši strādā no mājām un tāpēc biroja maiņa nav aktuāla,” stāsta uzņēmuma vadītājs.

 

Altero.lv birojs nesastāv tikai no ierastajām gaišajām sienām, virtuves zonas un darbagaldiem, kā tas ir daudzos citos birojos – uzņēmuma rīcībā ir arī plaša jumta zona, kas vienkārši tiek dēvēta par terasi. Šeit izveidota neliela atpūtas zona, kur siltā laikā iespējams pat rīkot tikšanās. “Viens no iemesliem, kāpēc mēs esam šeit, ir tas, ka mums ir jumts –varam daudz ko vasarā šeit izbaudīt – gan labu laiku, gan salīdzinoši labu skatu,” par terases zonu klāsta Artūrs Kostins. “Es šeit svinēju arī savu dzimšanas dienu, te lidoja droni, bija dīdžejs un dūmu granātas – šeit bija daudz kas. Gribējām ar ceļamkrānu šeit uzcelt burgeru treileri. Arī baseinu gribējām šeit ielikt, bet to mums neļāva,” smejas Altero.lv līdzīpašnieks.

 

 

Komunikācija kā nemainīga vērtība

 

Ir grūti iedomāties uzņēmumu un biroju, kuru kaut kādā veidā nebūtu ietekmējusi Covid-19 pandēmija, un arī Altero.lv nav izņēmums. “Lai gan mums jau pirms pandēmijas apmēram 30% darbinieku bija iespēja strādāt no mājām, bijām nobažījušies par personas datu drošību, jo strādājam ar sensitīviem personas datiem, nezinājām, kā uz to varētu skatīties Datu valsts inspekcija, tāpēc, kad sākās pandēmija, piesaistījām licencētu speciālistu, kas mums palīdzēja visas šīs procedūras sakārtot un mierīgu sirdi sākām strādāt no mājām. Jo īpaši, kad redzējām, ka visas bankas strādā no mājām, tad sapratām, ka mēs to pavisam noteikti varam darīt,” par izmaiņām biroja darbā stāsta Artūrs Kostins. “Tagad iespēja strādāt no mājām ir visiem darbiniekiem, izņemot cilvēkiem, kuri nāk uz apmācībām – ir jāpamācās mēnesi, divus, un tad var turpināt darbu no mājām. Es domāju, ka mēs tā arī turpināsim strādāt nākotnē,” viņš stāsta.

 

Lai gan pandēmijas sākumā daudzviet izskanējis viedoklis, ka biroji kā tādi pārtrauks pastāvēt, arī Altero.lv vadītājs neuzskata, ka tā patiešām būs, taču izmaiņas ir gaidāmas. “Biroji ir un būs uzņēmumiem vajadzīgi, taču, iespējams, ka ne katram būs iezīmēta sava darba vieta: līdz šim ir labi attīstījušies kopstrādes biroji, un šādu modeli varētu pārņemt visi biroji. Ja uzņēmumā ir 100 darbinieki, tad ir iespējams īrēt biroju ar 80 vietām, un tas, ka lielākajai daļai darbinieku nav savu noteiktu vietu, ir pat labi – arī mums patīk, ka cilvēki mainās vietām, lai sāktu komunicēt cits ar citu,” viņš stāsta.

 

Taču jau tagad ir saskatāmas arī nemainīgas vērtības. Kā uzskata Altero.lv līdzīpašnieks, savstarpējās komunikācijas kultūru pandēmija nemainīs. “Cilvēkiem gribas runāt vienam ar otru, dzirdēt kāda cita viedokli, nepieciešami breinstormingi, semināri, kopā sanākšanas. Tas noteikti saglabāsies,” viņš ir pārliecināts.

 

 

Bizness pirmajā vietā

 

Kopš savas darbības uzsākšanas Altero.lv var lepoties ar vērā ņemamiem panākumiem – ar šīs platformas palīdzību piecu gadu laikā noslēgti gandrīz 25 000 darījumu, savukārt klientiem izsniegto kredītu summa pārsniedz 77 miljonus eiro. Taču kā uzņēmums uzsāka savu darbību un, pats galvenais – kur slēpjas šo panākumu atslēga?

 

“Ideja par Altero man radās laikā, kad strādāju bankā – bija klienti, kas it kā nāca pēc kredīta un beigās to nepaņēma. Es sapratu, ka šie klienti salīdzina piedāvājumus un izvēlas kaut ko labāku, kas patīk labāk, un tad izdomāju, ka, iespējams, vajadzētu šādu servisu – redzēju, ka ir pieprasījums pēc tā. Apdrošinātāji kaut ko līdzīgu jau bija izdarījuši ar OCTA, arī Skandināvijā šādi pakalpojumi bija populāri, stāsta Artūrs Kostins. “Kad mēs sākām, tas bija finanšu tehnoloģiju nozares sākums, un toreiz redzēju, ka arī viesnīcu rezervācijas pakalpojumi ir kļuvuši populāri, un pēc līdzīga principa arī attīstīju šo ideju. Sākotnēji tie bija tikai kredīti, tad bija dažāda veida finansējums, līzingi, un tagad ir arī apdrošināšana gan fiziskām, gan juridiskām personām.”

 

Taču kādi ir priekšnosacījumi, lai jebkurš jaunuzņēmums būtu veiksmīgs? Cik liela nozīme ir veiksmei? “Galvenais ir cilvēki un komanda, kas kaut ko dara, jo labas idejas ir daudziem, bet galvenais ir izpildījums, un to veic komanda. Tikai pēc cilvēkiem seko niša, tirgus kapacitāte un tamlīdzīgas lietas, jo man šķiet, ka laba komanda vienmēr atradīs veidu, kā nopelnīt naudu, vienīgais jautājums ir tas, cik daudz un cik ātri,” ir pārliecināts Altero.lv vadītājs.

 

“Veiksme jebkurā gadījumā atrod cilvēku, kurš ir vairāk sagatavojies, tāpat kā hokejā – tā komanda, kas vairāk strādā, vairāk trenējas, tai ripa arī beigās ielido, un tāpat ir arī biznesā – jo vairāk izglītojies, gatavojies, analizē, lasi, klausies, jo vairāk tu esi sagatavojies, jo labāk visu esi pārdomājis, jo labāk sanāks. Veiksme, protams, var atnākt, bet var arī neatnākt, galvenais ir to nopelnīt pašam,” viņš stāsta.

 

“Ir bijušas neveiksmes privātajās lietās tā iemesla dēļ, ka bizness ir pirmajā vietā un viss cits – otrajā vietā, tas bija zaudējums, kas tika apmainīts pret ieguvumu biznesā. Kaut kāda cena par to vienmēr ir arī jāmaksā. Bet, ja runājam konkrēti par biznesu, tad tieši šis ziedotais privātais laiks, kas pietrūka sev, tika izlietots sagatavošanās darbiem, analīzēm un apmācībām.”

 

“Ļubočka, atnes man kafiju!”

 

Komandas saliedēšanā liela nozīme ir arī tam, kāda ir uzņēmuma vadība un valdošā atmosfēra, un to apstiprina arī Altero.lv darbinieki – kā stāsta Kostins, nesen uzņēmumā izplatītā aptaujā darbinieki atzīmējuši, ka darbam visvairāk motivē tieši kolektīvs un atbalsts no kolēģiem. “Otrajā vietā bija komandas kopējie sasniegumi, un tikai trešajā vai ceturtajā vietā bija alga,” viņš stāsta.

 

“Mums nav tādas ierastās bosa un padoto attieksmes – sevi es raksturotu kā draugu un kā līderi, kurš var parādīt piemēru, palīdzēt, atbalstīt. Līdera loma ir pieņemt lēmumus, bet viņš tomēr ieklausās citos un uzdod jautājumus. Jebkurā valstī, gadsimtā un ciltī vienmēr ir bijis kāds, kurš ir vadonis, taču šeit tas nav kā 90. gados, kad teiktu “Ļubočka, atnes man kafiju!”. Šeit ir līderis.”