lv
lv
lv
lv

Izmaiņas paradumos, izmaiņas darbā: kā pandēmijas laikā rit darbs “Bolt” birojā?

“Bolt” ir viens no atpazīstamākajiem Mūkusalas Biznesa Centra nomniekiem – teju ikviens galvaspilsētas iedzīvotājs kaut reizi ir pasūtījis maltīti brīdī, kad nepavisam negribas gatavot, vai izsaucis taksometru rītā, kad modinātājs ir atlikts dažas reizes par daudz. Taču, sākoties pandēmijai, šie pakalpojumi ir guvuši citu nozīmi. Uzņēmuma reģionālais vadītājs Kārlis Ķezberis pastāsta par to, kā “Bolt” par savu mājvietu izvēlējās Mūkusalas Biznesa Centru, kā mainījusies dzīve uzņēmuma birojā un to, kā norit centieni samazināt ietekmi uz apkārtējo vidi.

 

“Bolt” ir dibināts 2013. gadā un tā galvenais birojs atrodas Tallinā. Uzņēmums sniedz dažādus transporta pakalpojumus – Latvijā ar mobilās lietotnes palīdzību iespējams izsaukt taksometru, pasūtīt ēdienu, kā arī iznomāt elektriskos skrejriteņus. “Bolt” pakalpojumi pieejami vairāk nekā 200 pasaules pilsētās, tostarp sešās Latvijas pilsētās un visā pasaulē uzņēmuma pakalpojumus izmanto aptuveni 50 miljoni lietotāju. 2019. gadā uzņēmuma apgrozījums sasniedzis 148 miljonus eiro.

 

Piemērotas telpas jaunam kolektīvam

 

“Bolt” birojs Mūkusalas Biznesa Centrā atrodas jau aptuveni divus gadus – telpas, kurās uzņēmums pašlaik strādā, ir īpaši pielāgotas tā darbībai un ir izvēlētas, balstoties uz vairākiem kritērijiem. “Pati galvenā prasība bija tā, ka telpām jāatrodas pirmajā stāvā,” stāsta Kārlis Ķezberis, atceroties “Bolt” jaunā biroja pirmsākumus. “Mums bija nepieciešams, lai ir viegla piekļuve gan tad, kad ierodas klienti un sadarbības partneri, gan tad, kad norit apmācības vadītājiem – ja telpas atrastos citur, tas varētu būt apgrūtinoši.”

 

“Protams, mums bija svarīgi, lai blakus atrodas pietiekami daudz autostāvvietu – gan apmeklētājiem, gan pašiem darbiniekiem, un lai telpu izkārtojums būtu tieši tāds, kā nepieciešams – “open space” tipa birojs, telpa apmācībām un zona, kuru izmantot brīvajam laikam. Un, protams, visam bija jābūt par saprātīgu cenu.”

 

Telpas, kurās atrodas pašreizējais “Bolt” birojs, šādi nebūt nav izskatījušās vienmēr – laikā, kad uzņēmums meklējis savas jaunās mājas, šeit atradusies viena liela, tukša telpa – pārējo Mūkusalas Biznesa Centrs ir izbūvējis tieši darbinieku vajadzībām. Taču biznesa centra sadarbība ar saviem nomniekiem nebeidzas brīdī, kad tiek nodotas biroja atslēgas – tiek sniegta arī palīdzība darba vietu izkārtošanā.

 

“Ņemot vērā, ka sākumā te bija pilnīgi tukša telpa, MBC piedāvāja vairākus variantus tam, kā telpas iekārtot – no šiem variantiem labāko vēl nedaudz pielāgojām, un, balstoties uz šo plānu, iekārtojām biroju,” apstiprina Kārlis. “Ņemot vērā, ka esam salīdzinoši jauns uzņēmums ar salīdzinoši jaunu kolektīvu, darbinieku ērtība un labsajūta bija viena no mūsu prioritātēm – tas, vai birojs tam ir pielāgots, bija ļoti svarīgi.”

 

 

Biroju dzīve pandēmijas laikā

 

Pirms Covid-19 pandēmijas sākuma dzīve ritējusi tāpat, kā citos uzņēmumos – lielākā daļa darbinieku ik dienas devās uz biroju, šeit nemitīgi tika uzņemti apmeklētāji, vadītas apmācības un nodrošināts klientu atbalsts, taču tagad viss ir mainījies.

 

“Ņemot vērā, ka gandrīz pilnīgi visiem darbiniekiem ir darbs ar datoru, lielākās izmaiņas bija tās, ka uz biroju brauc mazāk cilvēku – tiklīdz sākās pandēmija, operatīvi samazinājām to cilvēku apjomu, kuriem vajag un kuri brauc uz biroju. Darāmos darbus tas neietekmēja un ap pagājušā gada beigām secinājām, ka mums tādas nepieciešamības, ka visi vienmēr nāk uz biroju, nemaz nav,” par jauno darba režīmu stāsta Kārlis Ķezberis, uzsverot, ka šāds darba režīms ir solis tuvāk pārmaiņām, kas sagaida biroju vidi kopumā.

 

Runājot par pandēmiju, viss vienmēr nonāk līdz vienam un tam pašam kopsaucējam – paradumi ir mainījušies un, visticamāk, tā tas arī saglabāsies arī turpmāk. Bet, kā apliecina “Bolt” reģionālais vadītājs, tas ne vienmēr ir slikti.

 

“Protams, ka būs jāpārdomā tas, kā strādā biroji, kaut vai runājot par tik fundamentālām lietām kā gaisa kvalitāte un telpu vēdināšana, bet arī tieši darba organizācijas ziņā – visticamāk, tādus birojus, kas ir veidoti ar domu izvietot šaurā platībā pēc iespējas vairāk darba staciju, nāksies pārveidot. Bet tas nebūt nenozīmē biroju nāvi – tas drīzāk nozīmē, ka šīs vietas pildīs funkciju, ka, tajos brīžos, kad nepieciešams komandas darbs vai klātienes tikšanās, birojs būs tas, kas apvienos cilvēkus. Tiks veidota vide, lai komandas varētu strādāt un darīt to efektīvi tad, kad tām ir jāstrādā kopā,” par biroju nākotni stāsta Kārlis Ķezberis.

 

 

Vides saudzēšana un korporatīvo vērtību sakritība

 

“Bolt” domā par nākotni ne tikai brīžos, kad nākas saskarties ar ievērojamām izmaiņām darba ikdienā. Kopš 2019. gada uzņēmums lepojas ar to, ka visi braucieni ir oglekļa neitrāli. Taču tie nav vienīgie pasākumi, kas veikti ar nolūku samazināt ietekmi uz apkārtējo vidi.

 

“Par klimata izmaiņām domājam arī globālā mērogā – ieviešot Bolt skrejriteņus, mēs gājām soli tālāk un izanalizējām arī ražošanas procesus un ieviesām papildu projektus, ar kuru palīdzību panācām to, ka skrejriteņu braucieni oglekļa emisijas ietekmētu pozitīvi, tas ir, šie braucieni idejiski samazina kopējo radīto izmešu daudzumu. Arī lai uzlādētu skrejriteņus, kur iespējams, izmantojam elektrību, kas radīta no atjaunojamiem resursiem,” par klimatu saudzējošo projektu stāsta Kārlis.

 

Šie skrejriteņi ir brīvi pieejami ikvienam Mūkusalas Biznesa Centra “iedzīvotājam” – ņemot vērā šīs vietas infrastruktūru un mērķauditoriju, kas šo teritoriju apmeklē, “Bolt” elektriskos skrejriteņus izvieto vairākos teritorijas punktos. Lai gan to atrašanās vieta ir mainīga, reizēm skrejriteņus ir iespējams atrast pie Dēļu ielas 4 A un B ieejām. Turklāt starp MBC darbiniekiem šī iespēja bez šaubām ir populāra – kā stāsta Kārlis, aptuveni sešos vakarā reti iespējams atrast kādu brīvu skrejriteni – cilvēki šo iespēju izmanto ļoti aktīvi.

 

“Mēs mēģinām pēc iespējas vairāk darīt dabai draudzīgas lietas – patērējam pēc iespējas mazāk papīra, šķirojam atkritumus, lietojam vairākkārt izmantojamas ūdens pudeles, un tamlīdzīgi. Tas ir viens no galvenajiem faktoriem, lai kopumā mūsu piedāvātais serviss un pakalpojumi būtu ar pozitīvu iespaidu. Arī Mūkusalas Biznesa Centrs tajā visā palīdz, jo šeit infrastruktūra ir labvēlīga tādiem mikromobilitātes līdzekļiem kā iepriekšminētie elektriskie skrejriteņi, un tas noteikti ir pozitīvi, jo ne vienmēr Rīgā tas ir iespējams,” apliecina Kārlis, pieminot arī saules paneļus, kas tiks izvietoti uz biznesa centra jumtiem, tādējādi nodrošinot videi draudzīgu elektrību. “Pozitīvi ir tas, ka Mūkusalas Biznesa Centram tas ir svarīgi – tas nozīmē, ka mūsu korporatīvās vērtības sakrīt.”

 

 

Mainās paradumi, mainās arī “Bolt”

 

Par spīti tam, ka “Bolt” birojs ir iekārtots un pielāgots uzņēmuma situācijai pirms pandēmijas sākuma, uzņēmuma reģionālais vadītājs neuzskata, ka šie pūliņi izveidot piemērotu biroju ir bijuši veltīgi. “Mums savā ziņā ir paveicies, ka pandēmijas laikā esam auguši – pašlaik uzņēmumā strādā aptuveni 50 darbinieki, līdz ar to šis skaits patiesībā pārsniedz pieejamo darba vietu daudzumu, tāpēc hibrīdbiroja pieeju varam ieviest ļoti labi,” stāsta Kārlis Ķezberis, skaidrojot, ka tuvākajā nākotnē birojā plānots mainīt izvietojumu un atsevišķas nianses, lai pielāgotos “karsto galdu” sistēmai – darba stacijas vairs nebūs nozīmētas konkrētiem cilvēkiem, bet gan tiem, kuri dotajā brīdī birojā atrodas.

 

Par darba kārtību nākotnē Kārlis Ķezberis nesatraucas: “Mēs daudz vairāk fokusēsimies uz to, lai mūsu funkcijas nodrošinātu pēc iespējas ērtākā un efektīvākā veidā – mēs iepriekš uzskatījām, ka noteiktas lietas ir jādara klātienē, taču piespiedu kārtā nācās visu darīt attālināti un sapratām, ka patiesībā nav nemaz tik traki. Mums ir arī kolēģi, kuri pēdējos pāris mēnešus atrodas ārpus Latvijas – kāds ir aizbraucis uz Spāniju, Ēģipti un Āziju, un strādā no turienes – tas nav tik būtiski.”

 

Pēc viņa domām paradumu maiņa pozitīvi ietekmē arī uzņēmuma piedāvātos pakalpojumus – ēdienu piegādes apjomi pēdējā gada laikā ir strauji pieauguši un pamazām sāk atgūties arī transporta nozare. “Iespējams, ka cilvēki ir sapratuši, ka reizēm labāk ir nevis braukt autobusā, bet gan izsaukt taksometru vai izbraukt ar skrejriteni. Tāpat es domāju, ka pēc visa, ko esam piedzīvojuši, cilvēki vairāk izvēlēsies dzīvot Pierīgā un ārpus Rīgas, jo nebūs nepieciešams katru dienu braukt uz biroju. Tie, kuriem vajadzēs izbraukt tikai ik pa laikam, visticamāk, sapratīs, ka nav nepieciešams pirkt un uzturēt savu automašīnu, bet var izmantot dažādus mobilitātes līdzekļus,” pārliecināts ir Kārlis.

 

Raugoties uz to, kā uzņēmumam varētu veikties nākotnē, viņš tikai piebilst: “Es domāju, ka IT nozarei būs vēl lielāka loma, nekā tā ir bijusi līdz šim. Katrā ziņā esam gatavi pielāgoties gan iekšēji, kā uzņēmums, gan pakalpojumu ziņā. Mēs noteikti esam gatavi nākotnei.”