lv
lv
lv
lv

5 svarīgākās lietas, kuras sagaida biroju nomnieki

Esat dzirdējuši, ka visnoturīgākās attiecības ir aprēķina attiecības? Grozies kā gribi – kamēr vien no abām pusēm būs win-win sajūta, tikmēr neviens no iesaistītajiem nebūs ieinteresēts sevi apgrūtināt ar pārmaiņām. Tehniski izsakoties – pēc šāda pat “attiecību principa” sadzīvo arī biroju telpu iznomātāji ar saviem klientiem – telpu nomniekiem. Vienalga, kādu iemeslu dēļ tas tiek darīts, dzīvesvietas maiņa ikdienā spēj sagādāt pamatīgas galvassāpes – mantu sapakošana, stiepšana pa kāpnēm augšā un lejā, izpakošana, tehnikas saslēgšana, iekārtošana… Tiklīdz tas attiecas uz biznesa pārcelšanos – tas var izrādīties vēl sāpīgāk, jo – galu galā – uz biroja vietas maiņu iztērētais laiks ir nenopelnītā nauda! Respektīvi – visiem skaidrs, ka dzīvesvietas maiņa nedz privātajā dzīvē, nedz biznesā nav medus maize. Tādēļ ir svarīgi jau no paša sākuma dzīvot tādās “attiecībās”, lai abas puses būtu apmierinātas. Turot roku uz pulsa, esam apzinājuši piecas lietas, kas ir būtiskas nomniekiem izvēloties jauno mājvietu savam birojam, cerot uz stabilām ilgtermiņa attiecībām.



1. Cena


Praktiskais latvietis ir arī praktiskais uzņēmējs – sākot iedziļināties esošajā telpu nomas piedāvājumā, pirmais faktors ir un paliek cena par kvadrātmetru. Tomēr tas nenozīmē ka pareizā recepte ir vienkārši zema cena. Zelta griezums būs tad, ja cena būs mazliet mazāka par kopējo vērtību, ko saņem nomnieks. Un vērtību ir daudz, turklāt ne visiem nomniekiem – vienas un tās pašas. Saimnieku atsaucīgums un saskarsmes maniere, līgumu slēgšanas vienkāršība, individuāla pieeja un atbalsts biroja iekārtošanā, tehniskā apkalpošana, tīrība, remonta un materiālu kvalitāte, lokācija, auto novietošana, sabiedriskā transporta pieejamība, sakopta vide, attīstīta infrastruktūra – ir vieni no faktoriem, kas rada vērtību. Jāņem vērā, ka viduvēja vai slikta saskarsmes maniere no nomnieka skatu punkta var ievērojami pazemināt daudzas resursietilpīgas objektīvās “vērtības”.


2. Autostāvvietas


Iespējams, šai nodaļai bija jāsaucas “austostāvvietas un sabiedriskais transports”, taču pieredze un aptaujas rāda, ka uzņēmumu vadītāji tomēr priekšroku dod augstākā līmeņa darbinieku ērtību nodrošināšanai. Visbiežāk vērtīgākie kadri vai tie, kas uzņēmumam ienes vairāk naudas, lieto personīgos auto, un tieši šie cilvēki ir tie, par kuriem vadība stāv un krīt. Ja birojam nav autostāvvietas, tad jārēķinās, ka nāksies noskaidrot nomnieka “vērtību audeklu” un kompensēt šo trūkumu citās jomās, pretējā gadījumā agri vai vēlu rezidents sāks pētīt un skatīties konkurentu virzienā. Jāņem gan vērā, ka autostāvvietas ierīkošana un uzturēšana prasa ievērojamus līdzekļus iznomātājam, un tamdēļ nomniekam būs jārēķinās, ka par automašīnas novietošanu nāksies maksāt fiksētu mēneša maksu vai maksu par stāvēšanas dienu. Visdrīzāk, tas nebūs šķērslis iepretim tai ērtībai, ka nu vadītājs varēs domāt tikai par savu uzņēmumu, nevis satraukties, vai pie biroja atradīsies brīva vieta auto.


3. Atrašanās vieta


Nelieli uzņēmumi, kuros ir viens vai divi vadības cilvēki un 5-10 darbinieki, noteikti raudzīsies pilsētas centra virzienā, “biznesa zonā”, kur kājām var aizstaigāt līdz sadarbības partneru birojam, noturēt darba tikšanos kafejnīcā, baudīt infrastruktūras labumus un beigu beigās sagaidīt trolejbusu tepat lejā pie durvīm. Lielāki uzņēmumi tomēr centīsies atrast labu lokāciju mazliet nostāk no lielās burzmas, vēlams maģsitrālo ceļu krustpunktos, tomēr arī ne pārāk tālu no pilsētas centra. Šeit viņus visbiežāk sagaidīs lielākas platības, plašākas iespējas veidot sev tīkamu vidi, kā arī tiks atrisināts allaž sāpīgais automašīnas novietošanas jautājums. Esiet vērīgi, ja atklājas, ka nomniekam jūsu biroja atrašanās vieta nav noteicošais faktors – šāds nomnieks var lauzt līgumu pie mazākā pārpratuma!


4. Tehniskā apkalpošana


Ikviens uzņēmums, vai tas nodarbojas ar grafisko dizainu, grāmatvedības pakalpojumiem vai deju nodarbību pasniegšanu, negrib satraukties par santehniku savā birojā vai apgaismojumu, kas nefunkcionē un traucē raitai ikdienai. Lai apkure ir pieslēgta laicīgi, lai ūdens biroja virtuvē funkcionē, lai ziemā sniegs no jumtiem ir notīrīts, nedraudot uzkrist uz galvas. Ja apsaimniekošana ir augstā līmenī, tad biroja nomnieks nemaz to nemanīs, jo par visu kāds būs parūpējies, sniedzot sajūtu, ka te viss notiek pats no sevis. Tai pat laikā prestižāku platību īpašniekiem ir jāpiedomā arī pie strādnieku saskarsmes manieres, kas ar pieklājīgu sasveicināšanos vien nebeidzas. Labi uzturētas komunikācijas nepievienos jums “vērtību”, ja atbildīgais darbinieks nebūs tīrīgs un kārtīgs, neieradīsies norunātajā laikā, pametīs darbu pusceļā, aizies, nepaskaidrojot iemeslus vai atstās aiz sevis bardaku un netīrību.


5. Infrastruktūra


Kamēr mūsu darbu nav pārņēmuši roboti, tikmēr arī gluži cilvēciskas vēlmes un vajadzības būs aktuālas un ietekmēs biroja atrašanās vietas izvēli un labsajūtu ikdienā. Kāda ir apkārtne, cik sasniedzama ir ziedu bode, pārtikas veikals, veļas mazgātava, sporta klubs vai aptieka, kādas ir pusdienošanas iespējas un piedāvājums. Kur tuvumā uzaicināt klientu uz tikšanos? Tās ir un būs biroja nomnieku vēlmes un vajadzības, kas būtiski ietekmēs viņu labsajūtu un apmierinātību ikdienā, ļaujot pastarpinātā veidā pelnīt plusiņus arī telpu iznomātājam.


Ir vēl viens būtisks aspekts, sauksim to pa neoficiālo 6. punktu. Tas ir pastāvīgs nomnieka emocionālā komforta stāvoklis, kuru lielā mērā var ietekmēt iznomātājs. Vienkāršiem vārdiem to var raksturot kā visai cilvēcisku nomnieka vēlmi “lai nekas nemainās”. Lai cenas netiek pēkšņi paaugstinātas, lai nomnieku nepārliek uz citām telpām, lai neatņem līdzšinējos “labumus”, lai visas problēmsituācijas tiek atrisinātas tik pat raiti, kā līdz šim. Tapēc arī pozitīvie uzlabojumi un jaunievedumi rezidentiem ir ļoti pārdomāti jāizskaidro un pacietīgi jānomierina, ka tam visam nesekos nevēlamas blaknes.


Klāvs Vasks, Mūkusalas Biznesa centrs līdzīpašnieks